Begeleiding: wat kun je verwachten?
Tijdens je stage word je uiteraard begeleid. Hieronder lees je wat de uitgangspunten van de begeleiding zijn, wat je van het HMC kunt verwachten en wat wij van jou verwachten.
Begeleiding tijdens de BPV
Gedurende de BPV-periode creëert en organiseert het BPV-bedrijf de werkzaamheden die je in staat stellen om te werken aan je vakmanschap. De begeleiding is gericht op:
- het stimuleren van vakmanschap;
- de ontwikkeling van je rol als werknemer.
Vanuit het BPV-bedrijf word je begeleid door de praktijkopleider.
De begeleiding wordt vanuit school geboden door de SLB’er en de BPV-begeleider. Wanneer je extra begeleiding nodig hebt, dan kan het voorkomen dat een Begeleider Passend Onderwijs je tijdens de BPV bezoekt.
De BPV-begeleider, SLB'er en praktijkopleider gebruiken de B3net-begeleidingsapp voor de begeleiding.
Urenregistratie
Vanaf de eerste dag van je BPV houd je in B3net de urenregistratie bij. Hierin noteer je:
- het aantal uren dat je gewerkt hebt;
- de werkzaamheden die je hebt uitgevoerd;
- je afwezigheid (vanwege ziekte of een andere reden).
Aan het eind van elke week verstuur je in B3net de urenregistratie ter goedkeuring naar je praktijkopleider. Hij of zij controleert de gewerkte uren wekelijks en keurt deze digitaal goed, indien akkoord.
Belangrijk: je verstuurt zelf in B3net de urenregistratie ter goedkeuring naar de praktijkopleider. Controleer zelf of je elke week een digitaal akkoord van je praktijkopleider krijgt, want alleen goedgekeurde uren in B3net worden door het HMC erkend.
Verlof en vakantie
Bijzonder verlof tijdens de BPV vraag je op school aan. Als een verlofaanvraag is goedgekeurd geef je dit door aan je werkgever.
Tijdens de BPV heb je in principe recht op de schoolvakanties. Het is echter mogelijk om in onderling overleg afwijkende dagen af te spreken.
Belangrijk! Je moet goed met je BPV-begeleider en met je praktijkopleider van het BPV-bedrijf overleggen hoe je de vakantie invult en opneemt.
BPV-begeleider
Tijdens je BPV word je bezocht door een BPV-begeleider om te kijken hoe het gaat. De BPV-begeleiders zijn docenten en instructeurs van het HMC die vaak al jarenlang in een bepaalde regio BPV-bedrijven bezoeken. Je hoort na de eerste week welke docent of instructeur je gaat begeleiden. De BPV-begeleider is jouw eerste aanspreekpunt als je vragen en/of problemen hebt wat betreft je BPV.
De BPV-begeleider maakt van tevoren een afspraak om je te bezoeken. Het spreekt voor zich dat jij dan aanwezig moet zijn evenals je praktijkopleider. Mocht je om wat voor reden dan ook niet aanwezig kunnen zijn, neem dan contact op met de BPV-begeleider. De BPV-begeleider maakt een rapportage van het bezoek in B3net.
BPV-opdrachten
Aan het begin van de BPV bepaal je aan welke werkprocessen/keuzedelen je wilt gaan werken. Dit worden je leerdoelen. Deze vink je aan in B3net. De meeste opleidingen heeft bij elk werkproces een BPV-opdracht. Ook zijn er opleidingen die opdrachten hebben bij de keuzedelen. Je vindt deze in het menu van B3net onder de knop Documenten.
Bespreek met je praktijkopleider met welke opdrachten je aan de slag wilt gaan. Dit kun je al doen tijdens je sollicitatiegesprek.
Praktijkopleider
Vanuit het BPV-bedrijf word je begeleid door een praktijkopleider. De praktijkopleider:
- is je eerste aanspreekpunt in het bedrijf;
- begeleidt jou tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden;
- controleert en accordeert, indien akkoord, aan het eind van elke week jouw uren in B3net;
- voert gesprekken met je over je voortgang en ontwikkeling;
- is degene die je een tussentijdse en eindbeoordeling geeft via B3net;
- is degene die je beroepshouding (denk aan op tijd komen, open staan voor feedback e.d.) beoordeelt.
- is degene die feedback geeft op de BPV-opdrachten;
- is de contactpersoon voor je BPV-begeleider vanuit school.
Als er een examen tijdens de BPV wordt uitgevoerd op het BPV-bedrijf, dan heeft de praktijkopleider hierbij een belangrijke rol.
Problemen tijdens de BPV
Er kunnen zich tijdens je BPV allerlei problemen voordoen. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld:
- problemen met je praktijkopleider;
- afwijkende werkzaamheden;
- afwijkende werktijden;
- gevaarlijke werksituaties;
- onveilige werkomgeving;
- (seksuele) intimidatie;
- discriminatie;
- geweld.
Probeer er altijd eerst met je praktijkopleider uit te komen. Bespreek problemen altijd, maar spreek wel vanuit jezelf. Vertel waar jij tegenaan loopt en beschuldig de ander niet. Probeer dus zoveel mogelijk te vermijden dat het op een echt conflict uitloopt en je je BPV vroegtijdig moet afbreken. Hier heeft niemand baat bij.
Merk je dat je er met je praktijkopleider niet uitkomt, neem dan contact op met je BPV-begeleider van school. Als bemiddeling door je BPV-begeleider niet het gewenste resultaat heeft, neem dan opnieuw contact op met hem/haar om te bespreken hoe het verder moet.
Niet zomaar stoppen met de BPV
Je kunt niet zomaar stoppen met de BPV. Als je wilt stoppen bespreek je dit eerst met iemand van school. Dit is bij voorkeur jouw SLB’er of jouw BPV-begeleider. Als dat niet lukt, betrek dan iemand anders. Ga nooit uit jezelf weg bij een BPV-bedrijf.
Als je stopt zonder overleg, dan stopt de BPV-periode. Daarmee riskeer je dat de BPV-periode als geheel wordt afgekeurd en dan moet je de hele periode overdoen na het tweede leerjaar (voor BOL 2), na het derde leerjaar (voor BOL 3) of na het vierde leerjaar (voor BOL 4). Dat kan leiden tot studievertraging. Uiteraard geldt dit niet in het geval van ernstige zaken zoals ongewenst gedrag, (seksuele) intimidatie, discriminatie of geweld dat zich plotseling voordoet. In zo’n geval moet je dit meteen melden bij het HMC en worden vanuit het HMC stappen ondernomen richting het BPV-bedrijf, eventueel richting SBB en krijg je als student de begeleiding die nodig is.
Als het niet goed met je gaat bij een BPV-bedrijf om welke reden dan ook, neem dan contact op met het HMC ( SLB’er of BPV-begeleider). Zolang er geen oplossing is blijf je aanwezig bij het BPV bedrijf en verricht de werkzaamheden die van je worden verwacht. Vanuit het HMC wordt contact opgenomen met het BPV-bedrijf en in gezamenlijkheid wordt achterhaald welk probleem zich voordoet. Als dit leidt tot een oplossing zet je de BPV periode voort bij het BPV-bedrijf. Als het probleem zodanig is dat doorgaan geen optie is, dan krijg je begeleiding in het zoeken naar een ander BPV-bedrijf. De intentie is om in ieder geval de studievoortgang niet te verstoren en de relatie met het BPV-bedrijf goed te houden. De mogelijkheid moet blijven bestaan voor een nieuwe student om bij dit specifieke bedrijf wel een succesvolle BPV-periode te lopen.
Het is belangrijk om je te realiseren dat de BPV niet vrijblijvend is. Daarom is het verstandig om tijdens de voorbereidingen en het zoeken naar een passend BPV-bedrijf goed na te denken over je wensen en doelen en deze te bespreken tijdens je sollicitatie. Je moet je er van bewust zijn dat je een contract aangaat voor de gehele BPV-periode.
Afbreken van je BPV door het bedrijf vanwege overmacht
Als een BPV wordt onderbroken door overmacht (bijvoorbeeld bedrijfsbrand, onvoldoende werkzaamheden etc.) dan wordt de BPV, zonder gevolgen voor jou voortgezet bij een ander door de school aan te wijzen bedrijf.
Afbreken van de BPV omdat je niet goed functioneert
Als je praktijkopleider van mening is dat je niet goed functioneert moet je de gehele BPV-periode alsnog bij een ander, door de school aan te wijzen bedrijf, lopen. Het gaat hier dan meestal om zaken als: het tonen van te weinig inzet of het hebben van te weinig sociale vaardigheid. In de praktijk komt het erop neer dat je alle BPV-dagen die je liep bij het eerste BPV-bedrijf moet inhalen bij het nieuwe BPV-bedrijf. Inhalen kan niet tijdens de zomervakantie en kan dus verlenging van de studieduur en extra studiekosten met zich meebrengen.